۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۹:۳۱

با ادعای رقابت؛

بایدن: با چین درگیر نمی شویم

بایدن: با چین درگیر نمی شویم

رئیس جمهور آمریکا مدعی است که کار واشنگتن-پکن به رویارویی نظامی نمی کشد چرا که تنش هایشان مبتنی بر رقابت است که این از پیچیدگی روابط آنها در عرصه بین الملل ناشی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود درباره چین، مدعی شد که نگران احتمال درگیری مسلحانه با پکن نیست چرا که پیشتر هم برای شی جینپینگ همتای چینی این موضوع را روشن کرده که آنچه میان دو کشور در جریان است؛ رقابت است و نه تقابل.

بایدن همچنین مدعی شد که در نشست مجازی پیش رو با همتای چینی که البته تاریخ برگزاری آن هنوز مشخص نیست؛ باز هم به او خواهد گفت که این یک رقابت است و نیازی نیست به درگیری تبدیل شود.

اما رئیس جمهور آمریکا در ادامه این ادعا، افزود: با این حال به او گفته ام که انتظار داریم روی اصول بازی کند و اینکه واشنگتن مواضعش را در باب برخی موضوعات از جمله آب های بین المللی تغییر نمی دهد.

بایدن در نهایت اظهارات خود را با این هشدار به پایان رساند که اگر چه انتظار درگیری فیزیکی وجود ندارد اما به گفته پدرش، درگیری ناخواسته، از درگیری عمدی بدتر است!

رئیس جمهور آمریکا که از همان ابتدای حضور در کاخ سفید در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، به سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک واشنگتن سرعت بیشتری بخشید تا راهی باشد برای مهار قدرت یابی پکن در قرن ۲۱، بارها مواضع ضدچینی خود را تحت عنوان رقابت توجیه کرده است که این متأثر از پیچیدگی روابط اقتصادی واشنگتن-پکن است.

این را هم باید گفت که رقابت آمریکایی آنگونه که مد نظر بایدن است، شامل مجموعه ای از اقدامات خصمانه شامل تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین، مقصر جلوه دادن پکن در همه گیری کووید ۱۹، طرح اتهامات حقوق بشری و غیره است حال آنکه وی همزمان، تعامل با پکن را در مسائلی چون تغییرات اقلیمی، برجام و افغانستان حفظ می کند.

کد خبر 5342615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha